بایدن در مسیر پیروزی؛ ترامپ در دادگاه!

در یکی از حساس‌ترین انتخابات در تاریخ ایالات متحده آمریکا مردم در ایالت‌های مختلف پای صندوق‌های رای رفتند. دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا و نامزد حزب جمهوری‌خواه برای ماندن در قدرت با جو بایدن، نامزد دموکرات‌ها رقابت می‌کند. اعضای مجلس نمایندگان، یک سوم از کرسی‌‌های سنا و فرمانداران ایالت‌ها هم در این رای‌گیری انتخاب می‌شود. هنوز نتیجه قطعی اعلام نشده است. با گزارش لحظه به لحظه انتخابات آمریکا با ما همراه باشید

0

هم‌زمان با شمارش آرا دونالد ترامپ مدعی پیروزی خود و تقلب در انتخابات شده و جو بایدن گفته است که در مسیر پیروزی است. آراء چند ایالت کلیدی می‌تواند سرنوشت این انتخابات را مشخص کند. اعلام نتایج این ایالات ممکن است چند روز به طول بکشد.

کم‌رنگ‌ شدن امید دموکرات‌ها به اکثریت یافتن در سنا

با پیروزی سوزان کالینز سناتور جمهوری خواه در ایالت مین، امید دموکرات ها به پس گرفتن کنترل مجلس سنای کنگره کمرنگ‌تر شده است.

سوزان کالینز موفق شد در یک رقابت فشرده سارا گیدیون از حزب دموکرات را شکست دهد و کرسی خود را در سنا حفظ کند.

دموکرات ها خیلی امیدوار بودند که با گرفتن چهار کرسی از جمهوری خواهان کنترل این مجلس را به دست گیرند.


تجمع‌های انتخاباتی در آمریکا

پس از نزدیک شدن جو بایدن به پیروزی طرفداران ترامپ برای توقف شمارش آرای پُستی، در برابر مرکز شمارش آراء در آریزونا و میشیگان تجمع کردند و طبق برخی گزارش‌ها، تلاش کردند به زور وارد این مراکز شوند اما پلیس مانع آنها شد.

اداره انتخابات آریزونا اما اعلام کرد کار نیروهای این اداره برای شمارش آراء همچنان ادامه دارد و آنها تا زمان پایان شمارش به کارشان ادامه خواهند داد.

از سوی دیگر درخواست ترامپ برای توقف شمارش آرا و ادعای تقلب از طرف او شماری از مردم آمریکا چهارشنبه شب (بامداد پنجشنبه به وقت تهران) در شهرهای پورتلند، فیلادلفیا، شیکاگو و نیویورک به خیابان‌ها آمدند. معترضان خواستار شمارش تمام آراء انتخابات شدند و علیه نژادپرستی در آمریکا شعار دادند.


آخرین آمار از وضعیت انتخابات کنگره آمریکا

در انتخابات مجلس سنای آمریکا تا این لحظه ۴۸ دموکرات و ۴۸ جمهوری‌خواه به این نهاد راه پیدا کرده‌اند.
در انتخابات مجلس نمایندگان آمریکا اما دموکرات‌ها با ۲۰۴ نماینده در مقایسه با ۱۹۰ نماینده جمهوری‌خواه، پیشتاز هستند.


آخرین وضعیت آراء مردمی

شمارش آراء انتخابات ریاست‌جمهوری سوم نوامبر ۲۰۲۰ آمریکا (۱۳ آبان ماه) نشان می‌دهد که «جو بایدن» تا این لحظه ۷۲ میلیون و ۴۹ هزار و ۳۴۱ رأی مردمی به دست آورده که معادل ۵۰.۴ درصد آراء است و «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا نیز تاکنون ۶۸ میلیون و ۵۸۶ هزار و ۱۵۰ رأی مردمی به دست آورده است که معادل ۴۸ درصد آراء می‌باشد.


وضعیت آراء در ایالات باقیمانده

  • نوادا با ۶ رأی الکترال شمارش ۷۵ درصد آراء – ترامپ ۴۸.۷ و بایدن ۴۹.۳
  •  پنسیلوانیا با ۲۰ رأی الکترال با شمارش ۸۹ درصد آراء – ترامپ ۵۰.۷ و بایدن ۴۸.۱
  • جورجیا با ۱۶ رأی الکترال با شمارش ۹۸ درصد آراء – ترامپ ۴۹.۷ و بایدن ۴۹.۱
  • آلاسکا با ۳ رأی الکترال با شمارش ۵۰ درصد آراء – ترامپ ۶۲.۱ و بایدن ۳۳.۵
  • کارولینای شمالی با ۱۵ رأی الکترال با شمارش ۹۴ درصد آراء- ترامپ ۵۰.۱ و بایدن ۴۸.۷

وکیل ترامپ: فکر می‌کنید ما احمقیم؟

رودی جولیانی از وقوع تقلب گسترده در شمارش آرای پستی خبر داد و خطاب به بایدن گفت: شما فکر می کنید ما احمقیم؟ شما فکر می کنید ما کودنیم؟ در آرای پستی تقلب شده است. در نوادا، ویسکانسین و میشیگان تخلفاتی در رای گیری و شمارش آرا رخ داده است. فیلادلفیا قبلا هم سابقه تقلب انتخاباتی داشته است. در واقع فیلادلفیا به تقلب‌های انتخاباتی مشهور است

تعداد رای‌های الکترال بایدن به عدد ۲۶۴ رسید

او فقط با پیروزی در ایالت نوادا پیروز انتخابات خواهد بود

شبکه «سی‌ان‌ان» بایدن را پیروز ایالت میشیگان اعلام کرد

این ایالت، ۱۶ رأی الکترال دارد.

جو بایدن: ما در مسیر آشکار برنده شدن هستیم

جو بایدن، نامزد دموکرات‌ها می‌گوید بنا ندارد ادعای پیروزی کند و منتظر شمارش آرا خواهد ماند، اما آنچه از نتایج شمارش آرا بر می‌آید او پیروز خواهد شد.

“ما باور داریم که وقتی شمارش آرا تمام شود، پیروز خواهیم بود. ”

بایدن می‌گوید اگر چه با افتخار به عنوان یک دموکرات در انتخابات شرکت کرده، اما در صورت پیروزی به دنبال خدمت به کسانی هم خواهد بود که به او رای ندادند:

“وقتی ما پیروز شویم دیگر ایالت آبی و قرمز وجود نخواهد داشت. فقط ایالات متحده آمریکا خواهد بود. ”

جو بایدن مدعی پیروزی در آریزونا شد

بایدن که به طور زنده از مرکز انتخاباتی خود در ایالت دلاوار سخن می‌گوید گفت که او و کاملا هریس موفق شده اند که بیشترین میزان مشارکت جذب آرا در تاریخ مدرن آمریکا را کسب کنند.

او تاکنون توانسته بیش از ۷۰ میلیون رای را به خود اختصاص دهد هر چند جمع آرای کسب شده تضمینی برای پیروزی در انتخابات آمریکا نیست.

او مدعی شد که در ایالت آریزونا پیروز خواهد شد. این در حالی است که به رغم پیشتازی او در آریزونا هنوز نتایج نهایی این ایالت اعلام نشده است.

وکیل ترامپ: تقلب بزرگ رخ داده است

رودی جولیانی وکیل ترامپ در توییتی نوشت: با یک تیم حقوقی در راه فیلادلفیا هستم. تقلبی بزرگ.

بایدن اختلاف خود با ترامپ را در پنسیلوانیا نصف کرد

ایالت بزرگ پنسیلوانیا که اتفاقا زادگاه جو بایدن هم هست، یکی از حساس‌ترین ایالت‌هایی است که نتیجه آن ممکن است تا روز جمعه معلوم نشود.

از نخستین ساعات آغاز اعلام نتایج در این ایالت دونالد ترامپ با اختلافی قابل توجه از جو بایدن پیش بوده است. این اختلاف در ساعات پایانی روز سه شنبه، سوم نوامبر، به حدود ۹۰۰ هزار رای رسیده بود و همین به هواداران آقای ترامپ و ستاد انتخاباتی او نوید پیروزی در این ایالت را می‌داد.

اما از صبح چهارشنبه که شمارش آرا در مناطق شهری و حومه فیلادلفیا آغاز شده و حدود یک میلیون و ۴۰۰ هزار رای پستی هم برای شمارش روی میز قرار داده شده، این جو بایدن بوده که آرای بیشتری را به حساب خود واریز کرده است. به طوری که اکنون اختلاف میان دو نامزد به رقمی حدود ۴۶۰ هزار رسیده و هنوز حدود یک میلیون رای پستی شمارش نشده است.

پنسیلوانیا همچنین آرای پستی را که تاریخ ارسال آن‌ها تا سوم نوامبر (دیروز) بوده باشد، تا روز جمعه (۶ نوامبر) محاسبه خواهد کرد.