حضور ایران در نشست مجازی فناوری هیدروژن کشورهای عضو گروه بریکس

نشست مجازی «هیدروژن در صنعت» با همکاری گروه کشورهای عضو بریکس با حضور نمایندگانی از سازمان انرژی های تجدیدپذیر و بهره وری انرژی برق (ساتبا)، پژوهشگاه نیرو و شرکت مدیریت شبکه برق ایران و متخصصین و سیاستگذاران از کشورهای عضو بریکس برگزار شد.

0

به گزارش ساتبا، در این نشست، کشورهای امارات، برزیل، هند و مصر به ارائۀ چشم‌انداز و استراتژی فناوری هیدروژن در کشور خود پرداختند. برخی از شرکت‌ها و مراکز تحقیقاتی از روسیه نیز آخرین دستاوردهای خود در زمینۀ احداث پایلوت‌های تولید، ذخیره‌سازی و مصرف هیدروژن و آزمون های مرتبط را تشریح کردند.

🔸ساتبا به عنوان متولی هیدروژن پاک در کشور، پروژه‌ای را تحت عنوان «تدوین سند راهبرد ملی زنجیره ارزش هیدروژن پاک در ایران» تعریف کرده است، تا چشم‌انداز و راهبردهای کلان ملی در این حوزه تعیین شده و زمینۀ انجام اقدامات اجرایی مشابه در بسیاری از کشورهای جهان در ایران نیز فراهم گردد.

🔹در این نشست مجری پروژه با اشاره به انجام مطالعات مبنا و طراحی مدلی برای توسعه این فناوری در ایران، به ظرفیت حامل‌های دیگر هیدروژن نظیر متانول و آمونیاک سبز (منتج از انرژی‌های تجدیدپذیر) اشاره کرد.

🔸بریکس (BRICS) نام گروهی از کشورها به رهبری قدرت‌های اقتصادی نوظهور جهان، شامل چین، برزیل، روسیه، هند و آفریقای جنوبی است که در سال ۲۰۰۹ با هدف توسعه فرصت‌های سرمایه‌گذاری مشترک و شکل‌دهی به اتحادهای ژئوپلتیک تشکیل شده است. اخیراً کشورهای مصر، اتیوپی، ایران و امارات متحده عربی نیز به این اتحاد بین المللی پیوسته اند.

🔹این گروه، هرساله گزارشات آماری را از وضعیت توسعۀ اقتصادی، نیروی انسانی، صنعت، انرژی و … در کشورهای عضو منتشر می‌کند.